6. Jděte si pro NE

Jděte si pro NE

#businessplan #testovani #designsluzby

Rozpor v týmu, hádka ve vztahu, … jsou jasné konflikty. Očekávání jednoho se nesetkalo s potřebami druhého. Ale co nezájem zákazníka o váš produkt?

Jedná se o konflikt? Samozřejmě. Vaše očekávání se nesetkala s potřebami cílové skupiny. Konflikt je nejsilnějším nástrojem pokroku. Abychom se nedostali do krizových scénářů potřebujeme vyvolat konflikt co nejdříve to jde. Použijeme stejný postup jako hasiči, kteří za sucha zakládají malé kontrolované požáry na kritických místech, aby předešli vypuknutí nekontrolované pohromy. Při tvorbě Lean canvasu jsme se naučili konkretizovat nabídku. To je vaše očekávání. Teď si pojďte pro lekci z reality.

Vytipujte si ze svého okolí potenciálního zákazníka a běžte se ho zeptat, jestli by vaši službu použili. Neptejte se, jestli se mu služba líbí. Pokud k vám chová sympatie, je pravděpodobné, že řekne ano. Vy potřebujete narazit. “Použila bys produkt, takto a takto?” … “Proč NE?”

Chtějte vědět konkrétní důvod. Čím tvrději narazíte, tím lepší váš produkt ve výsledku bude. Ze série odmítnutí se naučíte víc, než z několika hodin týmového brainstormingu. Abyste si ověřili, že jste důvod odmítnutí správně pochopili navrhněte ještě na setkání upravenou nabídku: “Takže bys to použila, kdyby to dělalo xy?” Opět si zkuste jít pro ne.

Přidejte další metu. Ultimátní test. Řekněte si o peníze. Dobrý pocit, osobní smysl, služba ostatním jsou důležité. Ale když budeme mluvit o úspěchu a neúspěchu podnikání, vždy budeme mluvit v termínech finančního zisku a ztráty.

Vytvořte si jednoduchý ceník. Stačí, když bude obsahovat název služby, klíčové vlastnosti a cenu. V první verzi pracujte se svými očekáváními. Za kolik chcete produkt prodávat, kolik by vás bavilo vydělávat. Poznamenejte si to. Pokud se rádi podhodnocujete, zvyšte částku o třetinu, nebo polovinu. Miřte vysoko. Jděte si pro NE. Když se podstřelíte už na začátku, nikdy nezjistíte, co necháváte ležet na stole. Slevnit až tehdy, když vám většina dotázaných řekne, že se jim cena zdá vysoká.

Akční kroky:

  • ptejte se cílové skupiny, jestli by produkt použili
  • jděte si pro NE a ptejte se proč
  • upravujte nabídku rovnou na setkání
  • řekněte si o peníze