4. Najděte své Proč

Najděte své Proč

#hledanivize #designsluzby

Pro většinu zůstává smysl za jejich prací, projektem ukrytý za nejasným pocitem. Buď mají ze své práce dobrý pocit, nebo špatný. Ale proč?

Naším cílem je objevit skrytý motiv za vaším projektem. Převést do slov a tím “zvědomit” něco, co bylo doteď ukryté na podvědomé úrovni.

Pro určení niterné motivace za projektem nepotřebujeme složité psychoanalytické postupy, ani kouče. Bohatě stačí položit si otázku Proč to dělám? Kouzlo spočívá v opakování. Když si odpovíte na první Proč? zeptejte se na odpověď. Postup hodně připomíná dětský zvyk ptát se proč stále dokola, který rodiče tak milují. Děti se snaží dostat k podstatě, my také.

Představme si, že jste zakladatel(ka) bezobalového obchodu. Proces by mohl vypadat následovně:

Proč otevírám bezobalový obchod?

Protože chci svým dílem pomoct ekologii ve svém okolí.

Proč chci svým dílem pomoct ekologii ve svém okolí.

Protože chci ochránit planetu pro své děti.

Proč chci ochránit planetu pro své děti?

Protože mi záleží na rodině.

Proč mi záleží na rodině?

Protože je pro mě tradičním symbolem pro to někam patřit, mít kořeny.

Proč je pro mě důležitá tradice a mít mít kořeny?

Protože mi záleží na identitě česky a sepjetí s rodinou a zemí.

Díky čtyřem dalším opakováním původní otázky jsem se dostali daleko hloub než jen k “Chci svým dílem pomoct ekologii ve svém okolí.” Majitelka bezobalového obchodu si zvědomila, že je pro ni důležitá tradice a spokojený a zdravý domov. Ať je jím myšlena rodina, nebo rodná země.

Hledání základního Proč je důležité hned ze dvou důvodů. Podíváme se díky němu na projekt v jiném světle a dodáme do něj osobní přesah. Bezobalových obchodů už utěšeně přibývá a všechny mají dost podobných styl. Převládá vybavení z přírodních materiálů a zelené grafické prvky. Pokud dodáme přesah k tradici a rodině, změní se vzhled samotného obchodu i způsob jakým komunikujeme se zákazníkem. To ovlivní, na jak hluboké úrovni se dokážeme spojit se zákazníkem.

Pro velkou skupinu zákazníků jsou tradice a domov důležitými hodnotami, byť nevědomě. Co myslíte, půjde takový zákazník raději do “tuctového” bezobalového obchodu, nebo do obchodu, kde mu rozumí?

Navíc a to je druhý důvod, nám to otevírá skryté možnosti. Možná že zakladatelka zjistí, že o bezobalový obchod není ve jejím městě zájem. Díky tomu, že našla svou niternou motivaci má nad projektem nadhled. Ví, že není jen tento jediný projekt, ve kterém by mohla najít smysl. Že je více možností, více projektů, jak může přinést tradici a domov.

Akční kroky:

  • zeptejte se pětkrát na Proč za svým projektem
  • definujte si svou niternou motivaci
  • najděte možnosti, jak tyto hodnoty promítnou do projektu

Volitelné:

  • udělejte si odstup - je opravdu to, co děláte v souladu s vašimi hodnotami?
  • nebyl by jiná činnost vhodnější?

Vnitřní vs. vnější motivace Jakýkoli důvod počínaje vyděláváním peněz konče záchranou planety je relevantní. Nevýhodou cílů zaměřených především na sebe je snadná ztráta motivace. Když jste unavení, nebo nemáte svůj den, budou se vám hůř hledat důvody, proč udělat denní porci práce na svém projektu. U cílů zaměřených především na ostatní hrozí riziko ne(u)spokojenosti, když se objeví v projektu komplikace. A špatné dny a se objeví vždy. Proto je optimální průnik obou typů motivací. Spojte osobní zisk s pomocí ostatním. Představte si situace, kdy jste nastaveného cíle dosáhli. Máte při té představě dobrý pocit? Pokud ne, hledejte dál.

Mé Proč za Slow marketingem Slow blog píšu, protože chci ostatní usnadnit marketing svého projektu. Píšu ho také proto, abych představil své služby marketingového konzultanta.