Pište dopisy přátelům

Jediný člověk, který rozjede váš online brand

"Nemůžu tam přece napsat, že jsem se stal koučem a že budu sdílet rady, které jim pomohou," říká mi začínající kouč a kamarád při konzultaci jeho textu.

"Ale vždyť jsi před chvíli řekl, že to přesně jsi a chceš dělat?" ptám se nechápavě.

"Jako jo, ale napsat to na sítě je něco jiného. Podívej se na ostatní, mají roky zkušeností a referencí to jsou kouči ne já."

"A věříš, že to, co píšeš někomu pomůže?"

"Jo, ale..."

Určitě znáte někoho, kdo pracuje na svém snu, ale stydí se s ním pochlubit světu, protože si myslí, že není dost dobrý? Já ano. Jsem to já, je to můj kamarád kouč a dalších možná pět lidí kolem mě. A když se s nimi bavím, tak jejich největší strach zní takto:

"Když ostatní jsou tak skvělí! Na co si tady vlastně hraju?"

Pocit, že nejsme dost dobří je snad nejčastější důvod, proč se vzdáváme svých snů. Prostě se bojíme, že budeme ostatním k smíchu, nebo že to nikoho nebude zajímat. A víte, co nám chybí?

Mluvte ke konkrétnímu člověku

Víte, komu vděčíme za napsání Hobita? Jmenovali se John, Michael, Christipher a Priscilla. Děti J.R.R. Tolkiena. Hobit vznikl jako krátké pohádky na pokračování před spaním. Kdyby nebylo jeho dětí, Tolkienova láska k mytologickým příběhům a starověkým jazykům by nikdy nepřekročila brány Standfordské univerzity.

Díky svým dětem Tolkien začal psát fantastické příběhy Středozemě. Vydat je ale neplánoval. Nevěřil, že by knihy mohly zajímat někoho jiného než jeho rodinu a úzký okruh přátel. Byla to Susan Dagnall pracující ve vydavatelství, která náhodou knihu objevila u jedné z Tolkienových studentek. Přesvědčila jej, že i zbytek Anglie by měl mít možnost těšit se z příběhů hobitů, trpaslíků a elfů. Kniha byla natolik úspěšná, že Tolkien nakonec na naléhání přátel a vydavatele napsal i trilogii Pán prstenů.

Když sdílíme své životy a práci na sítích, většinou nevíme, kdo je na druhé straně. A je jednoduché zamrznout v pocitu: "Na co si tady vlastně hraju?".

Když si nejsem jistý sám sebou, začínám znít škrobeně. "Raději nudný, než mrtvý," říkám si, když píšu jedno klišé za druhým. A pak je zase mažu, protože si připomenu pravidlo č. 1 Slow marketingu - buď autentický.

A ano, i v psaném projevu můžete být autentičtí. A ne, nepotřebujete k tomu Writer's masterclass od Stephena Kinga.

Úplně stačí přepnout slovník z ←hovořím k davu→ na →píšu kamarádovi←.

Pište dopisy přátelům

Vím, zní to bláznivě, ale vydržte se mnou. Je fajn, že se svým okolím mluvíte o tom, co teď děláte a plánujete. Jestli to ještě neděláte, začněte. Neznám lepší způsob, jak si uspořádat myšlenky, dostat cenné rady a možná udělat ze svých plánů i menší veřejný závazek.

"Mail přátelům nemusí být dokonalý. Přežili to do teď, přežijí i tohle."

Od mluvení k napsání příspěvku na sítě je to pořád skok. Pokud je pro vás moc velký začněte pravidelným e-mailem přátelům. Můžete se podělit s rozpracovanou prací, věcmi, které vás zrovna zaujaly, s vašimi myšlenkami, nebo třeba se svými úspěchy a fuckupy. Nebo třeba se vším dohromady. A protože to je mail přátelům nemusí být dokonalý. Přežili to do teď, přežijí i tohle.

A co je dost dobré pro vaše přátele, je dost dobré i pro zbytek světa. A pokud vám nikdo z kamarádů nenapíše: "A nezbláznil(a) ses náhodou?" Nic vám nebrání sdílet se zbytkem sítí. Protože prvním sítem už jste prošli. V přátelském prostředí si vyzkoušíte, že veřejné sdílení svých aktivit není děsivé a tím, že budete víc v pohodě si i snadněji najdete svůj přirozený styl.

Navíc se začnete rozhlížet kolem sebe a hledat náměty na to, co dát do dalšího newsletteru. Tím se začnete i zaměřovat na věci, které jsou pro vás důležité natolik, abyste o nich pověděli ostatním. Možná teď vůbec nevíte, o čem byste měli psát. Po pár týdnech psaní e-mailů budete mít nápadů tolik, že nebudete vědět co vybrat. Zkuste to.

"Kreativita přichází nejčastěji, když musí."

Buďte pravidelní. Určete si den, kdy mail budete posílat. Vtip na kreativitě je, že nejčastěji přichází, když musí, ne když se jí zrovna chce. Navíc dáte sobě i svým čtenářům pravidelný rytmus a to nám lidem dělá dobře. Zeptejte se batolat.

Dělám přesně totéž. Můj pondělní newsletter můžete začít odebírat tady:

O čem bude? O novinkách ze Slow marketingu, o věcech, které mě zaujaly, nebo na kterých pracuji a o cestování. V říjnu 2021 jsem se vydal na "cestu kolem světa" a je to jízda. Ale o tom až v newsletteru.

Akční kroky:

  • mluvte o tom, co děláte a plánujete s přáteli
  • pište jim pravidelný mail s aktualitami
  • nejlepší postřehy přesdílejte na sítě

stavební suť