Být Slow je nejrychlejší cesta vpřed

Být Slow je nejrychlejší cesta vpřed

image

Co kdybych vám řekl, že marketing ovládá ze dvou třetin ego a ze třetiny dobrý záměr? Všechny přehnané sliby, syndrom “vím všechno nejlépe”, perfekcionismus, stejně jako strach z nepřijetí a pocity nedostatečnosti (známé jako impostor syndrom) jsou oblíbené kousky ega. Když jeden kříčí: “Podívejte se, jak sem úžasný!” tak druhý se krčí v koutě a šeptá: “Bojím se, že nestojím za nic.”

Velké Ego je ten, kdo mluví jenom o sobě a nezajímá ho, co na to říkají jeho klienti. Malé Ego se na druhé straně bojí cokoli zveřejnit ze strachu, že ho za to lidé odsoudí. A pak je tady ta poslední třetina marketingu, která sdílí zprávy plné radosti, laskavosti a pochopení pro ostatní.

Jmenuje se Mistr Slow. Chodí neustále po světě a hlásá: “Štěstí je možné, když pomáháte ostatním tím, co vás samotné naplňuje.” Jeho učení, Slow marketing, ukazuje, jak dělat marketing své značky cestou největší radosti a nejmenšího odporu.

Slow marketing se od klasického marketingu liší tím, že se nezaměřuje výhradně na zájmy markétera - prodat, zviditelnit se, přesvědčit. Ale bere samotný marketing jako službu ostatním.

Velká trojice

Marketing vlastní značky je těžký. Míchají se do něj osobní přesvědčení, emoce, domněnky.

A často námi zmítají sem a tam:

Podnikatel je ochotný upravit svou nabídku služeb podle zpětné vazby zákazníků, ale když přijde na jeho portrétní fotografii pro chystaný web, musí mít dokonalé fotografie od špičkového fotografa. Profesionál si je tak jistý svou službou, že naprosto odmítá jakoukoli zpětnou vazbu. A přitom si není schopný říct o adekvátní finanční ohodnocení.

Stačí jen změnit téma a v několika okamžicích můžeme ze sebejistoty sklouznout do pochyb a naopak. Takové chyby děláme všichni a nemá cenu se za ně pranýřovat.

Ve Slow marketingu nám nejde o to, si na sebe ukazovat a nasazovat si diagnózy. Protože všichni v sobě máme všechny tři - Malé a Velké Ego i Mistra Slow. Cílem je trochu podstoupit sami od sebe a podívat se svůj marketing bez černých nebo růžových brýlí.

Na postavách Velkém a Malém Egu si ukazujeme nejčastější pasti, které nám takzvaný zdravý rozum hází do cesty.

Stejně tak i Mistr Slow je ideál. Často mu vkládám do úst prohlášení, za která bych se sám nemohl postavit. Protože když přijde na mou vlastní značku, dělám stejné chyby jako každý druhý.

“Slow marketing jsem vytvořil hlavně proto, abych si sám uvědomil, jak má vypadat opravdu etický a autentický marketing.”

Jsem vlastně žákem Mistra Slow. Následuju jeho principy a tím nade mnou Velké a Malé Ego ztrácí moc. Pojďme se na všechny tři “hrdiny” podívat lépe.

💪 Velké Ego

Pro Velké Ego je nutností mluvit. Jinak by mu praskl přefouknutý hrudník. A jelikož v žádné místnosti není zajímavější člověk než on, mluví o sobě. Proč taky ne? Je skvělý od pupíku každým směrem, je třeskutě vtipný a navíc má vždycky pravdu. Kdo by ho nechtěl? Mezi jeho nejlepší vlastnosti patří, že mu nic není dobré a že lidi kolem sebe bere jenom jako tleskající a hýkající publikum.

icon

Velké Ego:

  • má vždycky pravdu a nebojí se jí říkat
  • ví přesně, co chce jeho zákazník
  • když něco dělá, musí to být stejné jako on - dokonalé
  • razí přístup: “buď nejlépe, nebo vůbec”
  • často slibuje nemožné a neúspěch pak hází na druhé

Hlavní past:

  • ničí se přehnanými očekáváními

😨 Malé Ego

Malé Ego se bojí ozvat. Bojí se vystoupit na veřejnosti. Než aby mluvil o sobě, raději mluví o ostatních. Je plný protikladů. Stejně jak si není jistý sám sebou, tak se nebojí tvrdě kritizovat ostatní.

Přitom tajně doufá, že si ho někdo sám od sebe všimne a dá mu pozornost, po které touží. Přeje si to tak skrytě, že to netuší ani lidé, kteří by mu byli schopní dát daleko víc. Malé Ego věří, že si nezaslouží nic dobrého. A protože si žije sebenaplňující proroctví, přesně to taky dostává. Tedy nic.

icon

Malé Ego:

  • myslí si, že ostatní jsou daleko lepší než on
  • bojí se jít “s kůží na trh”
  • dává si malé cíle, protože selhání by znamenalo, že nestojí za nic
  • raději si podřízne větev sám, než aby to udělal někdo jiný
  • to co tvoří musí být perfektní jinak to nebude dost dobré

Hlavní past:

  • ničí se pochybami

🧘 Mistr Slow

Jedno si vyjasněme rovnou, Mistr Slow není ani hipík ani Matka Tereza. Nekáže instantní vesmírnou lásku pro všechny, ani se nezištně neobětuje pro druhé. Mistr Slow věří své intuici a přitom stojí nohama na zemi. A pomalu s nimi pohybuje směrem vpřed.

Je si plně vědom svých silných i slabých stránek. Nežene se za iluzemi vlastní úžasnosti, ani nedostačnosti, které mu servíruje ego. Ví, že všechno, co si myslí mohou být domněnky. A nebojí se svého okolí zeptat na jejich názor.

Živě se zajímá o druhé a rozdává kolem sebe pochopení a laskavost. Ptá se: ”Jak ti můžu pomoct?” místo, aby přemýšlel, jak mu může být člověk prospěšný. Jeho mottem je: “Slow is smooth, smooth is fast.” Vědomě volí ty nejméně komplikované cesty k cíli. Jeho cílem je služba ostatním.

icon

Mistr Slow:

  • je si jistý svým směrem a svými schopnostmi
  • ví, že cokoli co si myslí, může být jen domněnka
  • nebojí se zeptat ostatních
  • je jako řeka, plyne cestou nejmenšího odporu (nejde hlavou proti zdi)
  • jde mu o správné konání a o službu ostatním
  • ví, že všechno je energie, která buď plyne, nebo stojí
  • volí, že bude dávat světu energii radosti a laskavosti

Hlavní past:

  • může se ničit pomocí druhým na úkor sebe

We are spirits in the material world

Jedna z nejslavnější písní kapely The Police v překladu znamená: “Jsme duše v materiální světě”. Možná si myslíte, že Slow marketing je nějaké spirituální hnutí snažící se marketing povýšit na náboženství. Opak je pravdou.

Slow marketing tvoří stejně mentální cíle jako ty materiální.

Vždycky když říkám: “Zaměřte se v marketingu na radost,” rovnou dodávám: ”a řekněte svým příjemcům, co s tou energií radosti mohou dělat dál (např. sdílet příspěvek, říct o něm dalším dvěma lidem, přihlásit se do kurzu atd.)” Velké ideály jsou doplněny o praktické kroky v “materiální světě”.

Slow marketing je také plný reálných zkoušek. Velké Ego například musí ponížit svou ješitnost a zeptat se ostatních, co opravdu říkají na jeho službu a kde by se mohl zlepšit. Rčení: “Myslet je hovno vědět,” na něj dopadne celou vahou s diamantem na konci. Díky Slow marketingu si projde celou cestu designu služeb: Myslet → hovno → vědět.

Chudáka Malé Ego pošleme, aby si za své služby řekl o peníze, ale ne stylem: “A jestli by vám nevadilo, mohli byste mi něco zaplatit…”, ale říct si o takové peníze, že uslyší jasné, hrdelní NE. Protože teprve od NE začíná pravé testování nabízených služeb. (Poznámka: Za NE nesmí následovat: “Tak díky nashle,” ale: “A proč NE?”)

Cesta hrdiny

Dobrá zpráva je, že Malé ani Velké Ego mají naději. Jejich cesta je dlouhá, ale na jejím konci najdou radost v tom, co dělají a velké pochopení pro lidi kolem sebe.

Prvním, co jim Mistr Slow předal, byly základní kameny Slow marketingu:

autenticita

Jste výjimeční takoví, jací jste

“Už je to tak. Jsi vyšinutý potrhlík, ale něco ti povím. To ti nejlepší jsou.”

- Alenka v říši divů

Závod o dokonalého muže, bezchybnou ženu a raketově rostoucí společnost je už dávno přecpaný. Proč si nevytvořit svůj vlastní? Závod, ve kterém platí jen ta pravidla, která si zvolíme. Nepotřebujeme k tomu hodně, stačí být přirození.

Přirozenost je všechno to, v čem vynikáte, v čem jste slabší a v čem jste trochu divní. Být trochu “trhlý”, “divný” nebo “mimo” má víc výhod než si možná myslíte. Jsou to přesně tyhle malé “chyby”, které z nás dělají autentické lidské bytosti. Bytosti, ke kterým ostatní cítí empatii. Všichni jsme tak trochu divní, proč nebýt divní společně?

Uvědomte si, v čem jste jiní než ostatní. Zeptejte se sami sebe proč jste takoví? A v čem vám to pomáhá? Lépe se tím propojíte s ostatními.

Čtěte:

Píšeme příběh své značky (v přípravě)

mindfulness

Postupujte krok za krokem

Mýtus: Marketing má návod, který když budete slovo od slova plnit, uspějete.

Každý návod se soustředí jen na jeden způsob užití. Funguje v jedné oblasti, většinou jen pro jednu společnost, a v přesně vymezeném (a minulém) čase. Jinými slovy: Je hodně velká šance, že pro vás už fungovat nebude. Ve skutečnosti nepotřebujete návod, jak udělat svůj marketing.

Slow marketing je jako slepá mapa. Vy rozhodujute, kam se chcete dostat a jaké kroky k cíli uděláte. Slow marketing vám dá k dispozici principy, které vám na cestě pomohou. Dá vám také návrhy, jak si svou cestu sestavit, ale jak se nakonec rozhodnete je na vás. Protože:

“Každá cesta nás dovede tam, kam se máme dostat.” - Mistr Slow

Budoucnost máte ve svých rukou a fantazii se meze nekladou. Jaká bude ta vaše?

Čtěte dále:

Jeden krok za čas (v přípravě)

vize

Pro co bije vaše srdce?

Začátek marketingu je těžký. Přesně ta chvíle, kdy se plány a sny mají změnit v realitu je pro mnohé první a zároveň poslední setkání s marketingem. Strach nás přiková na místě a naplní hlavu střeštěnými katastrofami, které se nám v té chvíli z nějakého podivného důvodu zdají jako hodně střízlivé předpovědi. “Když zveřejníš tenhle příspěvek, tak všichni prokouknou jaký jsi nýmand a už nikdy nedostaneš žádnou zakázku a půjdeš dělat k lopatě.”

Malé Ego - naše sny, 10:0.

“Strach a beznaděj lze překonat laskavostí,” řekl by Mistr Slow. A měl by pravdu. Odpovědí na veškerá zamrznutí jsou pozitivní emoce.

Před začátkem každého marketingového projektu nastavujeme vizi založenou na emocích. Ptáme se: “Jak se chci cítit na konci tohohle marketingového projektu?” “Proč je to pro mě důležité?” “A jak dokážu stejnou emoci přinést už do realizace projektu?”

Všechny tyto otázky nám pomohou naladit naši emoční realitu do pozitivního stavu, takže když přijde strach a pochyby (a ty přijdou vždy), máme proti nim už vybudováné protilátky.

Čtěte dále:

Představte si sebe za 5 let (v přípravě)

plánování

Plynout s proudem

Život nemusí být těžký a marketing už vůbec ne. Samozřejmě, vždy tady budou protivné a nudné věci, ale neměly by tady být aktivity, ze kterých nás vyloženě bolí život. A jestli ten pocit ve svém marketingu máte, tak vám na rameni sedí jeden, nebo dokonce oba Ego bratři. Protože jenom Ego nás nutí skočit dvoumetrový stupeň, když hned vedle je pozvolné schodiště.

Slow marketing přináší principy, které dělají z každé výpravy za lidojedy (také známé jako sdílení vlastní služby s ostatními) procházku parkem plným usměvavých lidí.

Stačí jenom netlačit řeku. Vybírat si sítě, které už používáte. Zaměřit se na základní funkcionalitu, místo stavění nového Amazonu. Mluvit s lidmi a psát příspěvky podle toho, co je zajímá a přesně tak, jako kdybyste jim to říkali z očí do očí. To zas není taková věda, viďte?

Slow marketing není vždy procházka růžovým sadem, ale není nic složitého. A hlavně, nikde není psáno, že to musíte mít napoprvé bezchybně. Nejdůležitější je dostat své myšlenky a služby ze své a hlavy a mezi lidi. Ano, někteří se budou smát, ale pak budou i lidé, kteří vám budou chtít pomoct. A takoví vám řeknou, co máte příště udělat lépe. Protože vždycky je příště, ať si Ego říká, co chce.

Čtěte dále

Život je otevřená beta verze (v přípravě)

minimalismus

Všechno, co potřebujete, už dávno máte

Jestli máte počítač a chytrý telefon, máte vše, abyste začali s marketingem své značky. Nepotřebujete drahou kameru, profesionální nahrávací studio ani specializovaný software. Stejně tak nepotřebujete žádné super sofistikované vědomosti. Pokud umíte mluvit se svými zákazníky tváří v tvář a umíte napsat mail, pak máte vše, abyste se stali Slow marketéry.

Kroutíre hlavou? Nedivím se. Že nám něco chybí je nejčastější výmluva, proč ani nezačít:

“Abych mohl natáčet videokurzy potřebuju nahrávací studio.” Nepotřebujete. Bohatě vám stačí chytrý mobil a stativ za pár stovek. Při prvních kurzech si budete zkoušet nový formát a budete ladit obsah. Estetika přijde na řadu daleko později.

“Chci začít nabízet své služby online, ale neumím s LinkedIn.” A na jiných sociálních sítích jste? Vyberte si tu, která se vám nejlépe používá a ideálně tu, kam si chodíte pro inspiraci a začněte tam. Vyberte si cestu nejmenšího odporu. Nenechejte Ego, aby vám házelo klacky pod nohy.

“Nemám program na úpravu fotek, stříhání videa, na… [doplňte]. Bez něho to nepůjde.” Vsadím se, že v počítači máte program, který dokáže 80% toho, co ten, který tak nutně potřebujete (přesněji vaše Ego). Nebo že po chvíli hledání najdeme jeho bezplatnou alternativu.

Ještě jednou zopakuji hlavní myšlenku - K tomu, abyste začali, nepotřebujete nic víc, než co už teď máte a umíte.

Čtěte dále

MVP -zkratka, která vám zachrání třetinu času a rozpočtu (v přípravě)

design thinking

Marketing je služba ostatním

“Štěstí je možné díky službě ostatním,” říkají Mistra Slow, Alfred Adler a Viktor Frankl.

Předpokládám, že tím co děláte někomu pomáháte, děláte radost, ukazujete, jak se cítit lépe atd. Ale co to má společného s marketingem? Všechno. I marketingem můžete pomoct svému potenciálnímu klientovi. Můžete s ním sdílet rychlou radu, kterou si může vyzkoušet sám. Můžete mu zlepšit den něčím hezkým, nebo vtipným. Můžete ho navést na řešení, které ho nenapadlo. Můžete mu ukázat, jak vzniká vaše služba a tím rozšířit jeho obzory.

Přijít na to, jak pomáhat marketingem svému fanouškovi, chvíli trvá. Ale až na to přijdete, tak přeskočíte všechny, kteří pořád dělají marketing stylem:”Podívejte se na mě, jak jsem úžasný(á).”

Čtěte dále

Vděčnost - platidlo s nečekanými účinky (v přípravě)

image

Martin Skřivánek: Svět si o vás zaslouží vědět

Ze začátku jsem si myslel, že Slow marketing vytvářím pro mé známé a kamarády umělce, volnonožce, konzultanty a začínající podnikatele. Zkrátka pro všechny, kteří chtějí dát vědět světu o tom, co dělají a neví, jak na to. Ale postupem času jsem si uvědomil, že ho tvořím v první řadě sám pro sebe. Profese marketéra dokáže být často hodně plytká a nesmyslná. Jako by pořád na jedné straně stálo Velké Ego, kasající jako propagaci zrovna vytvořil, a na druhé straně hlásek vzadu v hlavě: “A k čemu je to vlastně dobré?”

Po dvanácti letech copywritingu a obsahové marketingu jsem toho měl tak akorát dost. A dal jsem si ultimátum: “Buď budeš dělat marketing tak, aby ti dával smysl, nebo běž dělat něco jiného.”

A tak jsem si dal skromný cíl: Udělat z egocentrického marketingu (zaměřeného na výsledek a osobní prospěch), směr, který reálně pomáhá zákazníkovi stejně jako podnikateli.

Na papír jsem vysypal všechny věci, které mě baví - minimalismus, design thinking, buddhismus, lean projektové řízení, fantasy, autentický marketing, technologie, umění a komiks. Začal jsem se ptát lidí kolem sebe, kteří dělají skvělé služby, s čím ve svém marketingu bojují a co by jim pomohlo. A pak už stačily jen dva roky vymýšlení, testování, slepých uliček a falešných startů a Slow marketing byl na světě.

icon
image

Martin Skřivánek

Věřím, že marketing může pomáhat a být jednoduše dostupný pro každého. Vytvořil jsem Slow marketing, autentický a minimalistický marketingový směr nejmenšího odporu a největší radosti.

© Martin Skřivánek 2022

stavební suť
Nevyužité kusy